2012/07/09

GOD MORGON!

Klockan är 10.40 och här sitter jag på en stor beige soffa och ser på någon kliché amerikansk talkshow. Diane är på jobb och barnen är den här veckan hos sin pappa, så jag är ensam hemma med Luke, min nya bästa vän. Han är mjuk och gullig och tycker om att bli krafsad.

Idag skall jag med Dianes vän Tom shoppa. Jag förstår mig inte på elektronik, men han gör det. USA har annorlunda stöpselutrag och blablabla jag försår inte vad det handlar om, men jag behöver typ någon transformator. Och förrän jag får allt det där fixat kan jag inte ladda upp foton på min dator eftersom min kameras akku tog slut.

Men mera sen när jag fått allt fixat. Ciao!

3 kommentarer:

  1. Jag väntar med spänning på fina bilder :D

    SvaraRadera
  2. Lucky Luke joka saa sut uudeks parhaaks ystäväks, mul on näköjään kilpailija ;)

    SvaraRadera
  3. Jag kan kanske kasta ljus över saken...i Europa och flera andra delar av världen får man 220-240 volt ur eluttagen, medan motsvarande spänning i Nordamerika är 110-120 volt. Dessutom kör de lite annan frekvens på strömmen, men det är överkurs. Dina apparater som är anpassade för 230V skulle alltså inte klara av det mycket lägre spänningsnätet, eftersom det skulle ge mycket högre ström i apparaten, vilket skulle söndra den. Motsvarande för amerikanska apparater som man tar till Europa, förutom att de skulle få för låg strömstyrka. Därför behöver du en transformator som kan skjutsa upp spänningen från 120V till 230V innan den "kommer in" i apparaten du vill använda, så att du inte behöver vara orolig över att den går sönder. Dessutom har ju USA annorlunda stepseluttag, så en extra del behövs däremellan också.

    SvaraRadera