2012/07/20

DESTINATION SACO, ME

Thu 07/19/12

Resan till Saco började klockan 6 på morgonen med en halv timmes bilresa till O'Hare. Som tur var vi i god tid på flygfältet så vi hann äta morgonmål och behövde inte rusa till planet.


Tiden gick fort tack vare TV:n och trötthet. Vi började närma oss Boston och vyn var jätte fin. Det kändes som om flygplatsen är mitt i stadens centrum. Jag var lite orolig för att vi skulle landa på någons bakgård. Men det var coolt att flyga helt ovanför husen.





Wendy's drive thru. Hamburgaren var minst sagt ynklig men milkshaken var god.






Först hälsade vi på hos Dianes bror Andrew som bor i Saco i deras barndomshem. Huset är gammalt och mysigt. Em och Drew lekte med sina kusiner och Diane, Andy och jag försökte komma på i vilket hotell Andy hade jobbat på när han hade varit i Finland. Jag visade på Google Maps var jag bor, det var på något sätt lite konstigt när man själv är här på andra sidan jorden.

Efter en timme eller så fortsatte vi till Dianes syster Karen i Scarborough, ungefär 20 minuter från Saco. Där var också Kerttu, min mormors syster. Det var roligt att tala finska när ingen forstod vad vi sade. Vi talade både engelska och finska, men jag vet inte riktigt vad hon talar bättre.

Sedan kom Ingrid, Dianes energiska och högljudda syster, som kallar sig själv "the fun aunt" och det var hon nog. Senare kom också Andy med frun och barnen så slutligen var vi ganska många i huset. Inte för att det skulle ha varit trångt. Karens hus är enormt med tanke på att hon och hennes man bor där med hunden... var det Boogie? Och jag har ett eget rum jag får sova i. Lyxigt.

Andy grillade höna och hamburgaren och så åt vi. Karen tog fram ett fotoalbum med foton från hennes och Andys resa till Helsingfors. Det var super roligt att höra vad de hade att berätta om resan och alla släktingar de hade träffat. Ingrids dotter Cleta, som är i min ålder, kom också och resten av kvällen talade hon, Em och jag om One Direction och filmstjärnor. Jag hade roligt.


Maine är liknar mycket Finland, naturen och temperaturen är som hemma. Fast det är nog lite varmare här än i Finland, hahahaa. Om jag skulle måsta välja mellan Chicago och Scarsborough, skulle jag välja Scarsborough. Hoppas de två veckor vi kommer att vara här inte går för fort.

2 kommentarer:

  1. Hei Katti <3

    Hienoja kuvia, kuvaa myös kaikki ihmiset... voit sitten kotona kertoa kuka on kuka! Taidat jo alkaa sopeutua sinne, ainakin kirjotukses oli sen kuulosta.

    Sano terveisiä, eikö ne käytä siel fb:tä, vois napata kaveriks?!

    Meillä on sua ikävä!!!!!!

    Pususja

    SvaraRadera
  2. woohoo cool! En jaksa odottaa et saan jutella sun kan ja kuulla kaikest viel lisää :D

    SvaraRadera