2012/09/18

CHARLESTON, SC

Dagarna i Charleston gick helt för fort. Synd att vi var där bara för tre dagar, men nästa gång skall jag nog stanna där en längre tid!

Jag lovade massor bilder, så här har vi dem (förlåt alla ni i kalla och regniga Finland, måste varna er för härligt somriga bilder).

Vår resa började fredagen 14:e när en svart limousin stannade framför huset. Det var en trevlig överraskning. Tydligen behövde chauffören limousinen för nästa kund efter att ha kört oss till flygfältet. En bra början på resan.





Flygvärdinnan var rolig: "On the behalf of Southwest Airlines I'd like to welcome you to Fiji. But I can't so I'll welcome you to Charleston".


Måste säga att det är ganska najs att vakna och se en palm utanför fönstret. Det är också ganska najs att sova i ett rum som är lyxigare än de flesta hotell jag har varit till.


På lördagen tog Dave mig och Diane på en liten åktur i hans Porsche (I know!). Lilla jag fick tränga mig på baksätet som faktiskt inte är menad för passagerare, så trångt var det. Men absolut värt det.



Sen när jag är miljonär hyr jag ett trevligt litet hus vid stranden.

Palmer överallt!

Mangosmoothie.


Vi åkte till stranden som ligger på Isle of Palms, ungefär 15 minuter från Daniel Island där Elaine och Dave bor.





Efteråt åkte vi till downtown Charleston för att äta middag. För att komma till staden från Daniel Island måste man först åka över en bro och ännu en till.




Restaurangen ligger på en gata full av restauranger, caféer och gallerier. Jätte mysigt ställe, trevlig personal och helt superhyperduper god mat. Kommer inte ihåg när jag har varit så här nöjd på restaurangmat.






På söndagen åkte Elaine, Diane och jag till Charleston för en rundtur i staden. Före det tog vi en titt på marknaden. Jag hittade ett par söta örhängen.




Vår rundtur började här:





Mind the gap

Vår trevliga och underhållande guide visade oss omkring staden på en av rutterna som lottades för vår vagn. Hon berättade att Charleston har USA:s största hästvagnsbusiness. I staden får det åka samtidigt 20 vagnar och det finns tre rutter. Vilken rutt man får se lottas ut med en maskin som påminner lite om en lottomaskin med färgade bollar och allt.

Vår rutt åkte förbi några kyrkor och bland boningshus. Guiden berättade om människor som levt i husen, varför de är byggda som de är, var slavarna bodde och roliga historier. Vi fick också höra några spökhistorier när vi åkte förbi ett gammalt fängelse.






Slavarnas kök på nedre våningen.



Efter rundturen var det dags för att åka hem där Dave grillade middagen.


Bakgården av ett hotell.

Måndagsförmiddagen gick åt till att inredningdesignern Randolph och flyttgubbarna kom för att ordna omkring mattor och möbler. Det var kul! Mycket mer än det hann det inte hända eftersom vårt flyg var på eftermiddagen. Men före vi åkte tog jag några bilder av huset. Från bakgården har man en vy över golfbanans 16:e hål och en liten pöl där en alligator bor.



Vi kom överens med Elaine och Dave att sen när jag bestämme mig för att gå i skola i College of Charleston får jag bo i den lilla lägenheten över garaget. Men före det måste jag bli intreserad av business eller något liknande.


Det var konstigt att vara på Charlestons flygfält för jag är inte van i att något över huvudtaget skulle vara mindre än i Finland. Helsingfors-Vanda kändes faktiskt ganska stort jämfört med det här.




Kommer att sakna Charlestons Disneyland-feelis.

Chicagos 24 grader kändes sådär passligt efter Charlestons fuktiga 28 grader. Men det tog inte länge förrän det började ösregna. Och idag har vi haft bara 15 grader. Nu blir det tydligen höst här också.

3 kommentarer:

  1. LIMUSIINI!! woowoow.Ja sit ku me eläkepäivil ollaan miljonäärei nii ostetaan todellaki sit tuolt se talo!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diane näyttää muuten ihan siltä et toi olis ihan normijuttu :D

      Radera
    2. Jees niin tehdään! Eli talo Fuengirolas ja Charlestonis, jooko? Ja niin näyttääkin :D

      Radera