2012/10/05

ONE LAST TIME

Thu 10/04/12

Sista gången jag kommer att se Chicago på en tid. På ett sätt var det lite konstigt att gå där, när jag visste att jag inte kommer att kunna hoppa på tåget och ta mig dit varannan dag och när jag känner mig får att vandra i en storstad.

Den här gången hade jag planerat att åka till Wicker Park, vad jag läst är det ett trevligt område med mysiga caféer och gallerier. Och äntligen skulle jag åka med L-tåget! Synd var det att den blåa linjen till Wicker Park inte åker ovanför gatorna som den röda linjen gör, men det här fick duga. Jag gick från Union Station till stationen, Monroe heter den, och efter lite flummande fick jag köpt en biljett. Jag vet inte vad jag förväntade mig av tåget, men det fanns inget speciellt med det. Litet och ynkligt.


Jag steg av vid Division och så här såg det ut:


Jag fick genast en känsla att jag var på fel ställe. Och det var jag. Jag hade stigit av en hållplats för tidigt när jag sedan hemma kollade på en karta. Men jag tänkte att jag börjar gå och ser vart jag hamnar.



Området påminde mig lite om London. Men det kändes lite ruskigt att gå där, så jag bestämde mig för att ta mig tillbaka till skyskraparna. Jag började gå tillbaka tills jag kom till en tågstation. Puuuust. Måste säga att jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så kokhett den dagen. Jag hade nog kollat i förväg att det skulle vara lite varmare än det hade varit de senaste dagarna, men att det skulle vara 27 grader var jag inte förberedd på.




Efter en lunchpaus började jag gå igen. Jag bestämde mig för att gå till Grant Park som ligger bakom The Art Institute, där jag besökte tidigare. Men tydligen var det en otursdag för mig. Parken var full av tält, staketer och bajamajor för den kommande Chicago Marathon......


Jag hittade Buckingham Fountain. Den är enooorm (diameter är 81 m). Efter att sett den började jag vandra tillbaka mot stationen för att åka hem.








Snipp snapp snut, så var sagan slut. Det här blir kanske mitt sista inlägg på den här bloggen. Jag åker ju hem imorgon. Wow. Eller finns det några idéer för ännu ett eller två inlägg? Kanske borde jag göra ett inlägg för alla mina första-gången-i-mitt-liv, hahaa.

1 kommentar: